HTML

Edward Stanley mondta:

Akik úgy vélik, hogy nincs idejük a testmozgásra, azok előbb-utóbb kénytelenek lesznek időt találni a betegségre. Edward Stanley

Címkék

Egy éve kezdtem el futni. Sport múlt nélkül, tízen párévnyi ülőmunka után.

Az elmúlt egy évben lefutottam 1165,5 km.

Futással töltöttem 147 óra 43 percet, vagyis az elmúlt egy évből 6 napot.

162 alkalommal húztam futócipőt a lábamra, s közben nem számított, hogy havas az aszfalt, vagy eső mossa éppen.

A számok mögött: További számok, hiszen ezzel együtt megszabadultam kb. 12 kg felesleges részemtől, egy év alatt a futással elégettem, megközelítőleg 72095 kalóriát. A pénztárcám is könnyebb lett egy futócipő és a pulzusmérős óra + kiegészítők árának összegétől. (Igaz ezek összege, ha leosztom az eddigi edzések számával, nem haladják meg az egy napos kondi bérlet árát).

Ezek a számok, de amit ezen felül számomra jelent a futás, az - a jól ismert és igencsak elcsépelt szlogent átdolgozva - megszámlálhatatlan. Tegnap megfogalmazódott bennem valami amikor hazafelé tartottam a futópados dombfutás edzésemről. Valamiféle ambivalens érzés ez, hiszen egyszerre utálatos az erősebb, fárasztóbb edzés, de ugyanakkor kellemes, és örömteljes a teljesítése. Ugyanígy sokszor fárasztó és nyűgös nekiindulni esténként az 5-10 km-es futásoknak, de amikor a sötét városban, a kihalt úton egyedül az aszfaltot taposom az valami felemelő és megnyugtató érzés.

Egy éve körülbelül 2 km-et futottam. Enyhe túlzás futásnak nevezni vergődésem, hiszen erőből szaladtam, majd kb 200 méter után fújtatva sétáltam. Az edzesonline.hu-n vezetett edzésnaplóm szerint kb 12 perces kilométerekkel "hasítottam". Így a két kilométer lefutása sikerült is megközelítőleg 30 perc alatt. Két napra rá, már az első 5 kilométerem edzéstervet követtem és 24 percen keresztül egy percenként felváltva futottam és sétáltam. Az edzésterv fokozatosan növelte a futással töltött időt és végül 2012. szeptember 11-én folyamatos 30 perc futással teljesítettem 4,65 km. Persze mint a gőzgép fújtattam, a pulzus az egekben volt (max. 185, az átlag is 168 bpm volt), de az öröm és a mámor leírhatatlan.

Ezután a kezdők mit nekem az óvatosság, ide nekem a 10 kilométert gondolatával bele is vetettem magam az erős ( értsd: 6:45-7:00 p/km-es tempó, átlag pulzus: 162 bpm) 5-6 kilométerekbe, aminek a következménye meg is lett. Sérülés, lábfájdalom. Irány Budapest, vegyünk egy új, tényleg futásra tervezett cipőt. Az új cipővel és egy edzesonline-on kapott hasznos tanáccsal (ORBEA ORCA ezúton is köszönök) elkezdtem a lassú, könnyű futásokat (átlag pulzus 162 bpm). A kezdeti 10, majd 9:40 perc/km-es tempó heti négy napi 50-60 perc futásokat jelentettek. A tempó szép lassan nőt 7:20 körülire, és közben eltelt a tél, és beköszöntött 2013 tavasza a szakdolgozat írás időszaka. Elkezdtem egy 10 km-es edzéstervet is, ami már tartalmazott erősebb futásokat is. Sajnos az egyéb elfoglaltságok miatt egyre kevésbé tudtam tartani a tervet. Szakdolgozatot megírtam, és ajándékként beneveztem a 16. Kékes Csúcsfutása. Sajnos a versenyre a felkészülés a vizsgákra és államvizsgára készülés miatt nem úgy sikerült, mint ahogy szerettem volna, de végül a 11,6 km-et a 671 m-es szintemelkedéssel együtt sikerült teljesítenem (ld. lentebb).

A verseny után elkezdtem egy félmaratoni edzéstervet. Ennek része volt pár napja egy tempó teszt, ami 2,4 km-es futást jelent fenntartható tempóban (ez nálam azt jelenti, hogy a táv végén kiköpöm a tüdőmet). A távot sikerült 11 perc környéki idővel teljesítenem, ez 4:40-es tempót jelent (172 bpm-es átlagpulzussal, maxom 185 bpm körül van). A teszt utáni könnyű futás közben, miközben szeltem a kilométereket városom sötét és kietlen utcáin, mosolyogva arra gondoltam, hogy ehhez a távhoz egy évvel ezelőtt még 25-30 perc kellett, igaz a tüdőmet akkor is kiköptem...

Címkék: futás motíváció

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fkkm.blog.hu/api/trackback/id/tr75422846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása